Lucretius: O přírodě 11.
OBJEV OHNĚ
V těchto věcech snad cosi postrádáš mlčky:
byl to blesk, který pozemským lidem dal oheň
prvně, a z něho se každý rozžehl plamen;
vždyť ledacos chytá, jak vidíš, od ohně z nebe
a hoří, jakmile podpal dá nebeské pásmo.
Ale i koruna stromu, když zmítána větrem
se klátí a druhému stromu se do větví opře,
může tou silou a třením vykřesat oheň
a občas vyšlehne plamen a horoucí horko,
jak se o sebe drhnou ty sněti a kmeny.
Oheň mohlo dát lidem i jedno, i druhé.
Žárem ohně pak vařit doměkka jídlo
je navedlo slunce; vždyť viděli v polích, co všecko
v přívalu jeho tepla a paprsků zraje.
MAJETEK * PRÁVNÍ ŘÁD
STAROU STRAVU a bývalý život den ze dne
ohněm a novými věcmi je učili měnit
ti, kteří duchem a důmyslem předčili druhé.
Začali zakládat města a budovat hrady
– pro sebe útočiště a královskou pevnost –
pole rozdělili i stáda a dali
každému podle vloh a krásy a síly.
Mnoho platila síla a slynula sličnost.
Později vynašli jmění a nalezli zlato,
jež vážnost k síle a kráse zlehčilo lehko;
vždyť i ta nejhezčí těla a největší reci
zpravidla bohatšího se stoupenci stanou.
Zato čí život se spravuje pravidlem pravdy,
pro toho veliký poklad je v pokoji srdce
z mála si žít; neb skromný nemívá nouzi.
Nicméně dychtili lidé být slavní a mocní
a tak na pevný základ své postavit štěstí,
aby si v blahobytu a v pokoji žili –
marně: neb ti, co se derou k vrcholu moci,
naplnili tu cestu nebezpečími
a jako blesk ještě z vrcholu člověka sráží
závist nejednou v hanbu a ponurý Tartar.
Závist jako blesk totiž spaluje ráda
vršky a vůbec vše, co je nad jiné vyšší;
proto je lépe žít jako poddaný v klidu
než troufat si řídit říši a na trůně sedět.
Nech je, ať marně a zemdleni krví se potí,
v chtivosti slávy se pachtíce po úzké stezce;
myslí dle cizích úst a po věcech touží
věříce spíše uším než vlastnímu smyslu –
tak tomu bylo a jest a budoucně bude.
Zabili tedy krále a ležela v prachu
odvěká veleba trůnu i vznešené žezlo;
temene slovutný skvost a koruna v krvi
bez důstojenství se octla pod patou lůzy;
rádo se po tom šlape, co budilo hrůzu.
Nejhorší sběř a dav se tak dostaly k moci,
jelikož úřad a vládu chtěl pro sebe každý.
Potom je naučili si starosty volit,
zavedli práva a závazné zákony dali;
ten násilnický život už unavil lidstvo,
umdlené od samých půtek; tím raději samo
pod jařmo práva a zákona sklonilo šíji.
Dřív byli v hněvu hned hotovi k lítější pomstě,
nežli by směli dnes dle řádu a práva;
proto ten dravčí život se zošklivil lidem.
Odtehdy před tresty strach nám ztrpčuje život.
Ve vlastní tenata viník a násilník padá,
odkud vyvstalo zlo, tam se zpravidla vrací
a nesnadno žije v klidu a v pokoji člověk,
jenž mírovou dohodu obce svým jednáním ruší.
I když snad unikne bohům i lidskému rodu,
potají zoufá, že věčně to nebude možné;
leckdo se prý už prozradil, hovoře ze sna,
nebo že horká nemoc naň přišla a blouznil;
skrývaný zločin a hřích tak najevo vyšel.
VZNIK NÁBOŽENSTVÍ
CO K VÍŘE V BOŽSTVO a v bohy plemena celá
přivedlo, proč je po městech oltářů plno,
proč každý rok se obětní slavnosti slaví,
v mocných státech a střediscích slynoucí slavně,
a kde se v člověku bere až podnes ta bázeň,
že bohům další a další svatyně staví
po celém světě a pouť k nim o svátcích koná –
toho příčinu vypsat je nepříliš těžké.
Vždyť smrtelné plémě už tenkrát vídalo bohy,
jejich olbřímí těla a spanilé tváře
při plném vědomí, bdíc a častěji ve snách.
Těm tedy přiřkli i smysly, protože údy
je viděli vládnout a hovořit vznešená slova,
hodná té líbezné tváře a mohutné síly –
a život jim připsali věčný, neb podobu stejnou
a krásu vždy nezměněnou ty vidiny měly,
a hlavně v té víře, že bytosti takové síly
žádná síla tak lehko nemůže zdolat.
I blaženost bohů si myslili nezměrně větší,
protože před smrtí bázní z nich netrpí nikdo,
i proto, že v snách je vídali lehounko konat
spoustu divů a byla to pro ně jen hračka.
Mimoto viděli nebe dle pevného řádu
se točit a ročně se rozličná období vracet
a nebyli s to si vysvětlit, proč se tak děje;
i nezbylo jim než vložit do rukou bohů
všecko, a jejich vůle že spravuje všecko.
Za sídlo bohů a domov určili nebe,
protože nebem se kutálí slunce i luna,
luna i den a noc a mlčící hvězdy,
létavice i komety, bloudící v temnu,
mračna a déšť a sníh a větry i kroupy,
blesky a dravý rachot a hrozivé hromy.
Ó neblahé lidské plémě, proč takové skutky
připsalo bohům a s nimi i zavilou zlobu!
Jakou to metlu si upletli na sebe sami,
co na nás ran, jak mnoho slz našim dětem!
To není zbožnost, co chvíli se s pokrytou hlavou
utíkat k soše a obcházet kdekterý oltář
či tváří k zemi se vrhat a rozpínat ruce
před chrámy bohů či oltáře dobytčí krví
bohatě skrápět a hromadit na sliby sliby –
nýbrž s pokojem v duši se na všecko dívat.
Kdykoli vzhlédneme k velebné nebeské klenbě,
k éteru tkvícímu výše než třaslavé hvězdy,
a trati slunce i luny nám na mysl přijdou:
tu v našem srdci, už jinými stísněném strastmi,
začne zvedat hlavu a procitne další
starost, zda po různých kruzích ta souhvězdí bílá
snad nevodí nějaká božská nám neznámá mocnost.
Chybí nám totiž v těch pochybách odpověď na to,
zdali měl nějaký vznik a počátek vesmír
a má-li i mez, až po kterou ohrady světa
a mlčící sféry svou lopotu vydrží snášet,
či zdali bez konce bytí jim bohové dali,
tak aby po všechen čas se točíce mohly
vzdorovat tvrdému náporu věčného věku.
A v kterém těle by nestydlo obavou z bohů
srdce a pod kým se nelomí kolena děsem,
když strašlivou ranou blesku se spálena země
třese a po celém nebi se rozléhá rachot?
Netrnou kmeny a národy, netrhnou sebou
králové pyšní, jak boží je ranila bázeň,
že snad nastává čas, aby pykali těžce
za každý ohavný skutek a rouhavé slovo?
Stejně když mořská bouře a divoký vichr
i velitele i loďstvo vlnami vláčí
a zároveň početné pluky a válečné slony:
což nečiní sliby a neprosí bohy i bouře,
modle se vyděšen o klid a o šťastný vítr?
Nicméně marně: je nejednou zběsilou smrští
zachvácen stejně a unášen k mělčinám smrti.
Tak velice doléhá jakási neznámá síla
na lidské věci, i z prutů svázaných krásně
si šašky tropí a po krutých sekyrách šlape.
Když konečně pod námi země se kymácí celá,
když padají zborcena města či hrozí se zhroutit:
jaký tu div, že lidstvo nad sebou zoufá
a mocnosti velké i bohů zázračné síly
nechává ve světě dál, aby řídily všecko!
KOVY
ZBÝVALO OBJEVIT MĚĎ a železo, zlato,
stříbro zároveň zvážit a olovo zkusit,
když obrovské hvozdy žár ohně obrátil v popel
vysoko v horách, snad založen nebeským bleskem;
mohly ho vznítit i po lesích válčící kmeny,
na nepřátele hrůzu tak chtějíce pustit;
snad úrodná pole, když půda byla tak žírná,
hodlali zvětšit a pastviny obrátit v role,
či pobít více zvířat a zbohatnout lovem;
dřív totiž lovili ohněm a chytali do jam,
než věšeli v lese léč a honili se psy.
Ať se vzal odkudkoli ten plamenný požár:
když praskaje hrozně i s dlouhými kořeny všecky
porosty strávil a ohněm propálil hlínu,
ze žhavých žil se do prázdných prohlubní půdy
lily a stékaly stružky stříbra a zlata,
pramínky mědi a olova. Když je pak našli
už ztuhlé, jak v hlíně se jasným blýskotem svítí,
zvábeni jejich hladkou a třpytivou krásou,
sbírali je, a hle! měly podobu štěrbin
a každý kousek byl věrným odlitkem škvíry.
Tu dostali nápad, že dají se roztavit teplem
a v libovolné tvary a podoby slévat,
ba že je možno je kout a vytepat v čepel
nad pomyšlení tenkou a jakkoli ostrou
a nástroj mít, s nímž by mohli porážet lesy,
dříví štípat a nahladko hoblovat klády,
jakož i prorážet, vrtat a otvory hloubit.
Napřed to zkoušeli dělat i zlatem a stříbrem
o nic méně než mocí tvrdého bronzu –
marně: ty kovy to nezmohly, tupěly, měkly
a nesnášely tak dobře tu robotu tvrdou.
V úctě chovali bronz a zhrdali zlatem,
že je neostré, chabé a neužitečné;
teď upadl bronz a zlato se nadevše cení.
Letící čas nese nové časy i věcem.
Co mívalo cenu, to není nakonec ničím,
namísto toho se z temnoty dere věc jiná,
je žádoucnější den ze dne a chválami slyne,
a kdo ji získá, má u lidí úžasnou úctu.
Nyní ještě, jak nalezli železnou rudu,
toho se, Memmie, sám už domyslíš lehko.
Nejstarší zbraň byly ruce, zuby a nehty,
kameny, jakož i klacky, jež urvali v lese,
a plameny, jakmile na oheň pračlověk přišel.
Vlastnosti bronzu a železa poznali potom.
Avšak dříve než železem robili bronzem,
který je kujnějším kovem, a bylo ho více.
Bronzem kypřili půdu a bronzovou zbraní
bouřili v boji, s ní hlava nehlava bili
a loupili pole i stáda: před jejím ostřím
netěžko couvalo nahé a bezbranné všecko.
Pozvolna železný meč potom ovládl pole,
měděný srp svou podobou vzbuzoval posměch,
útroby zemské se jali ocelí ruchat
a ošidný boj se vyrovnal pro obě strany.
BITVY
PŮVODNĚ NA KOŇSKÝ HŘBET si oděnec sedal,
zvíře obracel uzdou a pravicí sekal;
s vozem a dvojspřežím v seč se později pouštěl,
s dvojspřežím zase dřív než se čtverospřežím
a nakonec nasedal na vůz, jejž obrnil srpy.
Potom s chapadlem hada své ošklivé slony
s baštami na zádech Punové uvykli rány
v bitvě snášet a Martovy legie plašit.
Po zbrani zbraň tak plodil neblahý nesvár,
postrach pro lidské plémě, když propukne vojna,
a válečné hrůzy se stupňovaly den ze dne.
V bitevním poli to také zkoušeli s býky
a zkusili pustit i kance na líté vrahy.
Podobně mohutné lvy asi pustili napřed
i s krutými krotiteli a biřici s biči,
aby je mohli řídit a podržet v poutech –
marně: rozohněni v tom krveprolití
děsili zběsilí vlastní i protější tlupy,
hroznou hřívou své hlavy vlajíce všady;
jezdci pro samý řev své splašené koně
nemohli upokojit a usměrnit uzdou.
Lvice podrážděny se vrhaly skokem
zevšad a tlamou se po jedněch odpředu hnaly,
a kdo netušil nic, toho odzadu braly
a vítěznou ranou ho strhly v objetí k zemi,
zaťavše do něho drápy a zuřivé zuby.
Shazovali a šlapali býci své pány,
koňská břicha a boky na rohy brali
zespod a zemi jak divocí kopyty ryli.
Mocnými kly své spojence vraždili kanci,
ve vzteku zlomená kopí svou brotíce krví,
a bez rozdílu jezdce i pěšáky kláli.
Před divým klem totiž zvířata uskakovala
stranou, i na zadní nohy se stavěla vztykem –
marně: s přeťatými už šlachami pádem
těžkým jak dlouhá, tak široká padala k zemi.
A která si dříve, jak myslili, zkrotili doma,
ta viděli zdivočelá v tom divokém díle,
v krvi a křiku a zmatku a hrůze a hluku
a ani část jich už nemohli nazpátek přivést:
všeliké šelmy se totiž rozprchly všecky,
jako když dnes se špatně spoutaní sloni
rozutekou a zle své řidiče zřídí.
Leč pro vítězství to lidé dělali sotva,
spíš aby ztrápili druhé – a zemřeli sami,
když zoufali nad svým počtem a neměli zbraně;
ačli to provedli vskutku. Je nesnadno věřit,
že by nebyli předem to tušili v duši,
co hrozného zla z toho vzejde pro obě strany.
Spíše se taková věc mohla stát někde v kosmu,
v těch světech různých a stvořených na různý způsob,
než na kterékoli jedné a určité zemi.
ŘEMESLA
PLETENÝ ŠAT MĚLI DŘÍVE než suknici tkanou;
ta přišla až po železe; vždyť bez něho látku
nemožno tkát, ani vyrobit taková hladká
vřetena, paprsky, cívky a drnčící brda.
Muže přivedla příroda k předení vlny
dříve než ženy; jeť veškeré pohlaví mužské
v řemesle obratnější a o mnoho lepší.
Pak rolníci drsní v tom začli spatřovat nečest;
proto se rozhodli ženským to přenechat rukám,
zároveň sami se roboty podejmout tuhé
a tuhou prací své ruce i kolena tužit.
ZEMĚDĚLSTVÍ
Vzorem v setí jim byla příroda sama,
tvůrkyně všeho, i mistryní ve štěpování,
protože pecky i žaludy spadalé z větví
viděli vyhánět na jaře pometla prutů;
proto i do kmenů štípit se rozhodli rouby
a pro mladé odnože do hlíny dolíky hloubit.
Potom pokaždé jinak své políčko milé
zkoušeli pěstit; vždyť viděli plodiny plané,
jak krotnou dík péči a půdě pěstěné pěkně.
Do hor couvat den ze dne nutili lesy
a dole na úpatí přát roviny rolím,
tak aby získali v pláních i po chlumech louky,
rybníky, strouhy, lány i vinice bujné
a stříbřitý pás je vroubil a přetínal oliv,
táhna se po údolích a vršcích a pláních,
tak jako dnes, kdy pestrou krajina krásou
a sladkými štěpnicemi se protkána zdobí
a dokola kolem ji bujarý vinohrad věnčí.
ZPĚV, HUDBA, TANEC
Ptáků lahodný hlas člověk napodoboval
ústy o mnoho dřív, než dokázal zpívat
a s libostí naslouchat hladce se linoucí písni,
a teprve zefyr svým hvizdem v rákosí dutém
na dutou třtinu si naučil pastýře pískat,
až zvládli ponenáhlu to líbezné lkání,
jež zpívá a vydává flétna zpod tisknoucích prstů,
dítko odlehlých lesů a hájů a hvozdů,
pastýřských pustin a jejich blažené prázdně.
Takto se konejšilo a kochalo srdce,
krmí už nasyceno; tu vhod přijde všecko;
tu nejednou do měkké trávy si lehnuvše spolu
a do stínu velkého stromu blíž potůčku vody
prostředky nevelkými své těšili tělo,
zvláště když nebe se smálo a zelený pažit
v jarním období roku se zapestřil kvítím.
Tehdy si na škádlení a na hovor zvykli
i na sladký smích; to rozkvetla vesnická músa.
Tehdy kol hlav a ramen si vinuli věnce
z květin a listí, jak rozmar jim veselý velel,
a toporně, mimo takt se nutíce k tanci,
toporným chodidlem tepali matičku zemi;
odtud sladký smích a srdečný řehot,
že všecko jim bylo nové a podivuhodné.
Odtud i stráže si za spánek útěchu našly:
ohýbat hlasy a rozličné nápěvy zpívat
či našpulit pysky a v otvory šalmaje foukat;
to převzali hlídači stád a činí tak podnes.
Začali dbát i taktu a rozkoš a libost,
s níž slýcháme hudbu dnes, není za nehet větší,
než jakou z ní měli ti lesní synové země.
Přítomná věc je ve cti a silně se líbí,
pokud jsme neměli dřív něco příjemnějšího;
leč s objevem novým a zpravidla dokonalejším
smysl pro ono staré se ničí a mění.
I přestal jim chutnat žalud a pohrdli lůžky
vystlanými jen senem a kupami listí.
Vážnosti pozbyl i oblek z kůže; ten prvně
spatřen budil, jak myslím, takovou závist,
že kdo ho první nosil, byl zákeřně zabit;
a přece vzal zasvé a na cáry v krvavé rvačce
ho roztrhali, jež nebyly k ničemu dobré.
Tenkráte kůže – a nyní šarlat a zlato
touhou člověka trýzní a trmácí válkou;
tím větší je tuším vina, jež ulpěla na nás.
Nahého rozence země, jenž kožešin neměl,
trápil mráz; zato našinec nevezme škody,
nemá-li nach a klenoty na něm a zlato;
k ochraně těla mu stačí laciná látka.
Darmo se tedy a naprázdno lopotí lidstvo
po celý život a planým se věnuje vášním –
a není divu, když nezná v majetku míru
a vůbec tu mez, až po kterou rozkoše rostou;
tak života loď se znenáhla na hloubce octla
a veliké vlny války se vzedmuly ze dna.
Bdělé slunce a luna, jež vozí své světlo
kol otáčivé a veliké svatyně světa,
o střídě ročních dob jim ponětí daly,
a že to běží dle pevného počtu a řádu.
PÍSMO, MOŘEPLAVBA, UMĚNÍ
Už bydlili ve stínu stěn a mohutných věží,
na dílčích lánech a v mezích orali zemi,
mořskými plachetnicemi se pestřilo moře
a spojence ku pomoci už vázaly smlouvy,
když hrdinské činy se jali zvěstovat veršem
básníci; nedlouho předtím se vynašlo písmo.
Proto náš věk se nemůže dohlédnout dějin
starších, leda když rozum jim na stopu přijde.
Plavidla, šlechtění půdy a zákony, hradby,
nástroje, silnice, látky a podobné věci,
výsady všecky i veškeré životní slasti,
obrazy, básně a mistrovsky ztvárněné sochy,
to přinesl cvik a zkušenost zvídavé mysli,
když tak pozvolna vpřed krok za krokem spěli.
Z neznáma znenáhla věci tak dobývá doba
všecky a rozum je vyzvedá na světlo světa;
vidouce v duchu, jak jedno je druhému svící,
konečně na samý vrchol se dostali uměn.
VYSVĚTLIVKY A POZNÁMKY:
válečné slony – přepravil do Itálie épeirský král Pyrrhos, když napadl r. 280 Římany. - Pozn. překl.
dříve než železem robili bronzem – že doba železná nastala až po bronzové, bylo ve starověku obecně známo. Srov. Hésiodos: Železný věk. - Pozn. překl. & Mis.